AAA
Hold inn Ctrl tasten og bruk + og - til å zoome inn og ut. På Mac må du bruke Cmd istedenfor Ctrl.

Framtidens byer

  • 2011-2006

Framtidens byer har fra 2008-2014 vært et samarbeidsprogram mellom staten og de 13 største byene i Norge om å redusere klimagassutslippene – og gjøre byene bedre å bo i.

Programmet Framtidens byer har hjulpet bykommunene med å dele sine gode ideer til klimavennlig byutvikling med hverandre – og til å samarbeide med næringsliv, region og stat. De 13 byene er Oslo, Bærum, Drammen, Sarpsborg, Fredrikstad, Porsgrunn, Skien, Kristiansand, Sandnes, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Les mer

NAL_liggende_RGB_pos

Innholdet er hentet fra NALs prosjektdatabase og har blitt til som et samarbeid mellom NAL, Husbanken, Enova, Treteknisk Institutt, Futurebuilt, Framtidens bygg og byene Framtiden byer.

Dersom du har forslag til forbildeprosjektet, ta kontakt med Norske arkitekters landsforbund.

Les mer
  • KlimAvis

    KlimAvis - et prosjekt i klimakommunikasjon

    En 9. klasse ved Kruseløkka ungdomsskole i Sarpsborg jobbet i 2011 med klimakommunikasjon. Ungdommene gav ut et lørdagsbilag til Sarpsborg Arbeiderblad. Parallelt med arbeidet med avisa, laget de en blogg.
  • Sentrumskjernen, redusert motorisert transport og økt tilgjengelighet

    Transnova har gitt støtte til flere prosjekter for å redusere trafikken i sentrum.
  • passs

    Redusere energibruk i eksisterende bygningsmasse, i kommunale bygg.

    Stavanger kommune har som mål å redusere energibruken i den eksisterende bygningsmasse med 15% innen 2015.
  • bilde Framtidens by

    Utstillingen "Framtidens by"

    I 2010 fikk Trondheim kommune støtte fra Framtidens byer sentralt til å gjennomføre et formidlingstilbud til skolen med fokus på "Framtidens by". NTNU Vitenskapsmuseet stod for det utførende arbeidet i samarbeid med den kulturelle skolesekken i Trondheim kommune. Det ble lagt vekt på formidling og aktiviteter knyttet til energiforbruk, forurensning og klimaendringer.
  • klimakost

    Oslo kommunes klimafotavtrykk

    Klimakostanalyse av Oslo kommunes klimafotavtrykk (2010).
  • regnbed

    Regnbed Risvollan

    Regnbedet i bydelen Risvollan er Trondheim første og Norges største. Det er et pilotprosjekt som søker lokale løsninger for overvannshåndtering.
  • Tillerbyen

    Forskningsprosjekt lokalisering av handel

    Lokalisering av handel ble etablert som satsningsområde i regi av Framtidens Byer nasjonalt i 2010. Hensikten med prosjektet var å få mer kunnskap om hvor mye transport og utslipp nye handelstilbud vil skape.
  • ttttttt

    TiltaksID 9.1.C.3 Ladepunkter for EL-bil

    En el-bil er det mest miljøvennlige alternativet om en trenger en bil i byen, og det er viktig å tilrettelegge for at bruken skal bli så enkel og fordelsmessig som mulig. Hybridbiler og elektrisk ladbare kjøretøy er blitt en realitet, og etterspørselen vil øke sterkt i fremtiden. En av de viktigste forutsetningene for innføring av elektriske kjøretøy, er at infrastrukturen er klar for det.